De slachtpartij op maandag

geplaatst op 19-05-2017

CineTalks, een samenwerking tussen CineCrowd en VondelCS, dook deze maand in de toekomst van de Nederlandse filmdistributie. Kenners Thomas Fransman (Hoofd programma, filmtheater Het Ketelhuis) en Edgar Daarnhouwer (Hoofd theatrical sales, Paradiso Filmed Entertainment Nederland) bespraken daar onder andere de wondere wereld van het distribueren. Een ons-kent-ons wereldje met eigen taal en ongeschreven regels, maar ook een vol spanning en sensatie.

Distributeur versus exploitant
Iedere maandag worden er grote beslissingen gemaakt in distributieland. Voor één dag zijn de distributeurs en exploitanten vijanden van elkaar; door insiders ook wel grappend de slachtpartij op maandag genoemd. Om en nabij 25 distributiebedrijven bieden hun films aan bij 36 Nederlandse filmtheaters, de exploitanten. Grote vragen als: “Welke nieuwe films komen erbij?”, “Welke films draaien door?” en “Welke vertoningen krijgen de films?” zijn aan het einde van de dag door de exploitanten beantwoord.
 
Thomas vertelt hoe hij te werk gaat. “Iedere maandag maak ik voor mezelf de balans op. Welke films komen nieuw uit en wat zijn de huidige bezoekersaantallen - waar gaan de mensen op het moment het meeste heen? Daarnaast kijk ik naar de concurrentie: wie draait de film nog meer? En kijk ik natuurlijk naar de relevantie van de film: Quality Time is bijvoorbeeld gemaakt door een Nederlandse, jonge regisseur die om die reden belangrijk is om te vertonen. Het verdient een podium. Zo’n film gooi je er, als de cijfers tegenvallen, niet na een week al weer uit. En zo leg je iedere maandag weer de puzzel. Het is daarbij een ongeschreven regel dat je geen packet deals mag sluiten, waarbij je de ene film alleen mag vertonen, als je een specifieke andere er ook bij kiest. Uiteindelijk is het vooral belangrijk dat je goede connecties hebt, gezien het erom draait wat je elkaar als distributeur en exploitant gunt in een machtsspel tussen alle betrokken partijen.
 
Films in overvloed
Edgar: “Er worden over het algemeen te veel films aangekocht door de distributeurs. Daardoor is het aanbod voor de exploitanten te groot en moeten er keuzes gemaakt worden welke films zij willen vertonen. Uiteindelijk ligt de macht dan ook bij de exploitant. Het gevolg hiervan is dat veel films te weinig, te kort of zelfs helemaal niet worden vertoond in de filmhuizen.” Thomas, die geswitcht is van werken bij een distributeur naar een functie bij een exploitant, ziet dit probleem ook: “Ik zie vaak een groot opportunisme bij distributeurs; ze zijn op zoek naar het grote succesnummer. Hun methode is om tien films aan te kopen, waar uiteindelijk wel een hit bij zal zitten en waarnaast de andere negen in het niet vallen. Dit brengt als nadelig gevolg met zich mee dat, zodra films op zo’n manier ‘’floppen’, er veel geld verloren gaat.”
 
Om die reden zou Thomas graag een betere communicatie tussen distributeurs en exploitanten zien: “Het zou helpen als de releasedata met elkaar afgestemd worden. Na de Oscars in februari komen altijd een aantal grote films tegelijk uit. Het zijn er dan simpelweg te veel en daarom floppen er een aantal. Exploitanten zouden selectiever moeten worden dan ze nu zijn. Het is beter dat ze één film voor langere tijd vertonen, dan vier nieuwe titels voor maar twee weken. Je moet als filmhuis dan een focus kiezen en zo je stempel ergens opdrukken.”
 
Een biertje op de toekomst
Zowel Edgar als Thomas zien het distributielandschap niet zo snel zal veranderen, wat niet betekent dat er geen innovatieve ideeën zijn. Edgar: “VOD moet worden opengegooid. Stel je voor dat je gewoon vanuit een account alle films kunt kijken, ook als die film toevallig niet aangekocht is door het kanaal waar je op kijkt. Zoiets als Spotify, alleen dan voor film. Voor de consument maakt het immers niet uit waar de film vandaan komt. Distributeurs zouden moeten samenwerken en het onderling met elkaar moeten oplossen.” Thomas heeft hier zijn twijfels over: “Ik stap als consument over naar een ander tv-kanaal, omdat ik daar een specifieke film wil zien. De VOD-bedrijven houden vaak nog vast aan deze traditionele strategie: ze willen een uniek product aanbieden waarmee ze abonnees trekken. Daardoor zie ik dit binnen korte tijd nog niet veranderen.”
 
Voor nu zal de maandag in ieder geval nog wel even knokken blijven. Edgar: “Maar echt vijandig is het niet. Gelukkig drinken zelfs de grootste concurrenten op de filmbeurs van het Nederlands Film Festival wel gewoon een biertje met elkaar.” 

Tekst: Fey Yen van Kolfschoten



meer artikelen