Een netwerk van goud

geplaatst op 21-06-2017

Crowdfundingplatform Cinecrowd dat gespecialiseerd is in de financiering van filmprojecten bestaat sinds 2011. Vanaf de start zijn er 427 projecten in de beoogde financiering geslaagd en is er in totaal meer dan drie miljoen euro opgehaald. Tijdens een workshop over financieren via het platform, vertelt Cinecrowd’s Head of Projects Jeltje Hillen over de ingrediënten voor een succesvolle campagne.

Jeltje begint haar verhaal met een reality check voor alle deelnemers die denken dat crowdfunden een gemakkelijke manier is om financiering te krijgen. In tegendeel: het is hard werken. Voordat de campagne online gezet wordt, gaan er zeker twee weken tot een maand van voorbereidingen aan vooraf. Het project moet immers wel te vinden zijn; potentiële sponsoren zullen niet zo snel uit zichzelf naar de website van Cinecrowd gaan om te kijken wie ze vandaag eens wat geld kunnen toestoppen.

Essentieel in deze voorbereiding, is het contact leggen met organisaties die gelieerd zijn aan het onderwerp van de film, evenals mogelijke ambassadeurs en de pers. Een voorbeeld van een project dat hier sterk in slaagde is The Buddy Film Project, die samenwerking aanging met onder andere het Nederlands Film Festival en die Kim Lian van der Meij, Tygo Gernandt en Susan Visser wist te casten voor de hoofdrollen samen met acteurs uit o.a. Syrië en Iran. Het project, opgezet door actrice Dewi Reijs en regisseur Dennis Overeem, heeft als doel gevluchte filmmakers aan werk te helpen, door ze samen met lokale filmmakers een film te laten maken. Door de actualiteit en urgentie van het doel van deze film, wilden Dewi en Dennis het project zo snel mogelijk van de grond krijgen. Wachten op geld van de fondsen zou een lange en tamelijk trage weg zijn. Om toch te kunnen starten met de preproductie, zoals het schrijven van de scripts, de intakegesprekken met de makers en de workshops voor de deelnemers, kwamen ze bij Cinecrowd terecht. Niet wetende dat juist hun project zo succesvol zou worden.

Om een project te kunnen pitchen bij organisaties en ander publiek, is het daarnaast cruciaal dat er een stevige campagne rondom het filmplan opgezet wordt. Dit begint met een teaser video, waarin het project gepresenteerd wordt. Het uitleggen van de urgentie ervan is daarbij een slimme zet: daarmee ontstaat vaak de gunfactor die zo hard nodig is om een groep enthousiastelingen te creëren en die de campagne tot een succes maken. Voor The Buddy Film Project werd aan de hand van een aantal interviews met de makers een teaser van drie minuten gemaakt, waarin ook Dewi en Dennis aan het woord komen over het belang van de film.



Wanneer een project online staat, zijn er zo’n dertig tot veertig dagen de tijd voor het voeren van de campagne. Gemiddeld kost het een uur per dag tijd om de campagne levendig te houden, bijvoorbeeld door het aankondigen van updates over de voortgang van het project en het versturen van nieuwsbrieven en persberichten. Dewi en Dennis grepen elk filmevent aan om over hun project te vertellen, benaderden pers voor artikelen en interviews en bedachten interessante beloningen voor hun doelgroep zoals de mogelijkheid om te figureren of een front credit als executive producer te bemachtigen. Alles wat ze binnen het kader van dit project deden, deelden ze vervolgens via social media. Een zorgvuldige opbouw is daarbij van grote waarde, waarbij niet alle nieuwtjes op dag één eruit gegooid worden. De financierings-pieken zijn aan het begin en het eind, waardoor de campagne halverwege vaak wel een boost kan gebruiken. Zo communiceerde The Buddy Film Project pas halverwege de campagne over de steun van het VSBfonds – een fonds dat regelmatig Cinecrowd projecten steunt door tot 20% van het streefbedrag bij te financieren – ondanks dat ze dit aan het begin van de campagne al te horen kregen.

Hoewel The Buddy Film Project een zeer succesvolle Cinecrowdcampagne achter de rug heeft met bijna 400 supporters en een opbrengst van ruim 35.000 euro, is de financiering van het project in z’n geheel nog niet rond. Binnenkort wordt om die reden een aanvullend fundraising event The Buddy Film Ball georganiseerd in Amsterdam, met diner, feest en online veiling gepresenteerd door Eric Corton. Wanneer eind 2017 het volledige geldbedrag binnen is, kan er volgend jaar gedraaid gaan worden. Hoe dan ook: het initiële doel van het project – gevluchte filmmakers aan het werk krijgen – is al geslaagd. Diverse makers uit verschillende landen hebben klussen binnen gesleept dankzij het project.



Alle Cinecrowd projecten, waaronder ook The Buddy Film Project, zijn te bekijken en te steunen via www.cinecrowd.com.

Tekst: Marina Kopier
Fotografie: Nizar Haji en Maarten Kools



meer artikelen