Het maken in de film is een LONG SHOT, maar probeer het toch

geplaatst op 12-03-2019

Tekst: Loeke de Waal

Badass. Boss. Big Shot. De enige b-woorden die je nodig hebt om actrice en producer Charlize Theron te omschrijven. En als zij zegt dat het leven moeilijk en ingewikkeld is, dan geloof je haar natuurlijk meteen. Op de rode loper van de wereldpremière van Long Shot - haar eerste rol in een bonafide romantische komedie - op het SXSW Festival in Austin, wil ze dat alle filmmakers die momenteel aan een script werken, weten dat “romantische komedies die in de derde act alles probleemloos oplossen, waarna de twee hoofdpersonages gelukkig door de regen rennen” niet haar cup of tea zijn. “Elke keer als je me als maker kan laten voelen dat deze sh*t echt heel moeilijk en ingewikkeld is en problemen niet zomaar verdwijnen, dan investeer ik in een verhaal.”

In de film speelt Theron Charlotte Field, Secretary of State van de Verenigde Staten, die op het punt staat om zich kandidaat te stellen als President. Op een feestje komt ze journalist Fred Flarsky (Seth Rogen) tegen, hij was haar oppas en hij had een enorme crush op haar. Ze huurt hem in als haar speechschrijver en vanaf daar ontwikkelt de romance.
 
De rode loper voor de film is een goed moment om haar tegenspelers ook aan de tand te voelen. Wat is hun beste advies voor iedereen die momenteel een film ontwikkelt? Of je nu achter je computer zit te zwoegen aan een script, van auditie naar auditie hopt voor die ene rol waarmee je je carrière lanceert of als regisseur in de beginfase zit van een nieuw filmproject.
 
Ravi Patel: “Talent wordt overschat. Als je naar de grootste successen kijkt, dan zie je dat de nummer één factor van succes werkethiek is. En ten tweede: gelukkig zijn is heel belangrijk voor de kunsten. Kunst komt van inspiratie en echt geïnspireerd raken – wat volgens mij de truc is van het artiestenberoep – wordt ondermijnd door de wanhoop die je voelt om het te maken. Om geïnspireerd te raken moet je als artiest vrij zijn. En dat is moeilijk. Daarom zeg ik altijd tegen mensen dat je je geluk niet compleet van één element in je leven af moet laten hangen. Er wordt vaak gezegd dat om dit succesvol te doen je tunnelvisie-obsessief moet zijn, maar dat is garantie voor falen, omdat je al je emotionele kapitaal op één paard wed. Samenvattend: de ware prijs voor het werken in entertainment is niet succes, maar het feit dat je het najaagt. En als je dat wil doen, zorg dan dat het één van de dingen is die je gelukkig maakt.”
 
O’Shea Jackson Jr.: “Focus je niet op wat nu in is als het op schrijven etc. aankomt,  je beste werk komt wanneer je aan iets werkt waar jij passie voor voelt. Je komt er dan achter dat je writer’s block als sneeuw voor de zon verdwijnt, je wílt werken en meer schrijven. En ook: mensen onderschatten de kracht van een goede short. Een hele goede short kan je ver brengen en je naam echt op de kaart zetten.”
 
Seth Rogen’s belangrijkste advies? “Maak het af. Zorg gewoon dat je iets afmaakt.”
 
Deze maand doet onze Amerikaanse redacteur Loeke de Waal live verslag vanaf SXSW 2019. Ze gaat naar zoveel mogelijk panels, spreekt met zoveel mogelijk makers en kijkt zoveel mogelijk films om jou te inspireren én informeren over internationale trends en de positie van de filmindustrie.



meer artikelen