Olivia Wilde adviseert: vergroot je comfort zone

geplaatst op 18-03-2019

Op het SXSW Festival in Austin presenteerde actrice, regisseur en producer Olivia Wilde (o.a. Drinking Buddies, Vinyl, TRON: Legacy) haar feature regiedebuut Booksmart. Een film over twee slimme middelbare scholieren die er voor de diploma-uitreiking achter komen dat ze misschien meer van het leven hadden moeten genieten. Ze besluiten een poging te doen vier jaar aan gemist plezier in één avond in te halen.

De filmprogrammeurs van het festival waren zo onder de indruk dat ze haar na het zien van de film opbelden om Wilde uit te nodigen een key note speech te geven. En dat deed ze. Vooral om het festival te danken voor hun steun, maar ook om een toekomstige generatie (vrouwelijke) regisseurs te inspireren door te zetten.
 
“Het belangrijkste dat ik aan iedereen wil zeggen die overweegt films te maken, is: ‘wees je eigen muse’. Ik heb een lange carrière als acteur achter de kiezen en heb op een hele hoop sets gestaan. Maar ik realiseerde me een aantal jaar geleden ineens dat ik nog nooit in een film had gespeeld die zou slagen voor de Bechdel test [waarvoor in ieder twee vrouwen nodig zijn, die met elkaar praten over iets anders dan een man].” De rollen die ze speelde waren weinig autonoom.
 
Die realisatie maakte de grenzen van haar creativiteit ineens heel zichtbaar. “Ik realiseerde me dat ik eerst mijn droom om acteur te worden had moeten waarmaken, voordat ik groter kon dromen. Ik wilde andere en meer persoonlijke verhalen maken.” Daarvoor moest ze wel afscheid nemen van de ‘nee’ in haarzelf. “Geef jezelf de eerste ‘ja’ en weet dat jouw instincten het waard zijn om naar geluisterd te worden. Wees niet degene die jou tegenhoudt. Want jouw ‘nee’ is de enige waar je zelf controle over hebt.”
 
Ze had haar zinnen gezet op regisseren en begon langzaam een eigen oeuvre samen te stellen. Ze regisseerde shorts en videoclips (o.a. Dark Necessities van de Red Hot chilli Peppers). “Ik wilde niemand horen zeggen dat ze dachten dat ik het niet zou kunnen. Op deze manier scheen ik een licht op de Olivia Wilde die het al deed.”
 
In de jaren als voorbereiding op haar feature regiedebuut bereidde ze zich goed voor. Ze wilde naar eigen zeggen haar ‘comfort zone vergroten’, zodat ze zich straks op de set van haar eerste feature zich op haar gemak zou voelen. Daarvoor vroeg ze bekende en bevriende regisseurs om advies. En niet de minste, want ze werkte met grootheden als Martin Scorsese, Dan Fogelman, Spike Jonze en Joe Swanberg. De negen tips die ze in haar achterhoofd hield tijdens het draaien van Booksmart, deelde ze met het aanwezige publiek

1. Huur mensen in die aan het begin van hun carrière staan en nog iets te bewijzen hebben, die werken harder.
2. Leer mee te bewegen. Een film leeft en ademt, dus pas je aan of herschrijf scènes en dialogen gedurende het proces.
3. Geef jezelf toestemming om van gedachte te veranderen en luister daarvoor ook naar je instinct.
4. Vind in het maakproces één ware partner die je volledig vertrouwt, waarmee je een soort brain trust vormt. Dat geeft je een sterker gevoel.
5. Ga niet zitten. Letterlijk en figuurlijk. Als jij niet zit, gaan andere mensen ook niet zitten. Er gebeurt iets met de energie op de set als iedereen in beweging is.
6. Maar geloof in lunches en breaks. Je hebt pauzes nodig en het helpt je zelfs om een nieuw perspectief te vinden.
7. Haal je voet niet van het gaspedaal. Geef mensen geen excuus om je film niet te financieren of er niet bij betrokken te zijn/blijven, want ze zullen ‘m grijpen. Vier al je successen, maar laat pas los wanneer je publiek kaartjes koopt om je film te zien.
8. Doe jezelf niet dommer voor dan je bent. Werk met mensen net zo slim of – liever – slimmer zijn dan jij.
9. Blijf om advies vragen en blijf jezelf verbeteren

Deze maand doet onze Amerikaanse redacteur Loeke de Waal live verslag vanaf SXSW 2019. Ze gaat naar zoveel mogelijk panels, spreekt met zoveel mogelijk makers en kijkt zoveel mogelijk films om jou te inspireren én informeren over internationale trends en de positie van de filmindustrie.

Tekst: Loeke de Waal
Foto: Tim Mosenfelder



meer artikelen