SXSW Tips: waar niet op te bezuinigen tijdens een filmproductie?

geplaatst op 24-03-2019

Op het SXSW Festival in Austin, Texas, kun je genieten van wereldpremières van films waar je de komende maanden – hopelijk jaren – nog veel van gaat horen. Speeches van grote sprekers, feestjes, muziek en comedy passeren de revue, maar ook een eindeloos aanbod aan paneldiscussies. Zo sprak een viertal ervaren indie-filmmakers over de kosten die bij een filmproductie komen kijken.
 

Want een filmproductie is natuurlijk duur. Van apparatuur tot crew, locaties en catering. En door het risico van het vak is het fijn als je de productiekosten zo laag mogelijk kunt houden en daar moet je soms wat posten voor schrappen. Maar welke? “Het is niet een kwestie van de mensen schrappen waarvan jij denkt dat die niets aan het doen zijn”, opent moderator Nick Robinson (script supervisor voor o.a. Body at Brighton Rock die op het festival draait). Samen met AD Theo Brown (o.a. NBC in Texas), producer/regisseur Jenn Wexler (o.a. The Rangers op SXSW 2019) en regisseur Jeremy Cohen (o.a. Funny or Die) loopt hij een uur lang door de onderdelen waar je het mes vooral níet in moet zetten;
 
1. VEILIGHEID
“Een film is een mensenleven niet waard”, benadrukt Robinson. “Dus, bezuinig nooit op veiligheid. Denk vooraf aan alle mogelijk rampscenario’s waarin iemand gewond kan raken en houd daar tijdens je productie rekening mee.” Wexler vult aan: “En luister naar je AD. Als hij of zij aangeeft dat iets onveilig is of mensen zich ongemakkelijk voelen om iets te doen: luister. Niet alleen is dat je taak, maar het komt ook je scène niet ten goede als acteurs niet achter hun werk staan.” Ze verwijst naar die ene keer dat ze een vechtscène schoot zonder stunt coördinator, waarna in de montage de hele scene sneuvelde, omdat het er niet overtuigend uit zag. Het is daarom ook belangrijk dat je een set creëert waar mensen zich veilig voelen om zich uit te spreken.
 
2. RECHTEN
Denk aan het inhuren van een advocaat voor contracten en onderhandelingen, een goede verzekering, vergunningen en mogelijk een payrollsysteem. Wat betreft vergunningen en dergelijke kostenposten heeft Theo Brown een gouden vuistregel: “Doe iets niet als je er later mee in de problemen kan komen. Als je ergens staat te draaien waar je zichtbaar bent, maar er geen vergunning voor hebt, heb je grote kans dat je weggestuurd wordt. Daar wordt iedereen ongelukkig van.”
 
3. CREW
Veel indie-films worden met een microbudget of zonder budget gedraaid. Soms heb je alleen een regisseur, een DP en een producer. Robinson: “Weet heel goed wat voor film je maakt, want daar hangt vanaf op welke departementen je mogelijk kunt bezuinigen. Als je een film maakt met veel snelle shots en een heleboel tracking, dan kun je natuurlijk niet bezuinigen op een camera assistent met ervaring in follow focus. Dat zijn van die dingen die je niet kunt fixen in de postproductie.”
 
Ook goed opgeslagen materiaal, geordende files en juist verwerkte datakaarten zijn belangrijk voor een goed verloop van het hele productie en post-productieproces en is dus iets om niet klakkeloos op te besparen. En misschien wel één van de belangrijkste factoren voor geluk op de set: eten. “Een wrapparty is het eerste wat je moet schrappen als je weinig budget hebt. Uiteraard. Maar op eten bezuinigen of ongezonde en slechte snacks serveren, gaat de sfeer op je set niet bevorderen. Zorg dat je je cast en crew goed voedt en geef er misschien zelfs wel juist wat méér aandacht aan dan je normaal zou doen. Wees vooral creatief. Het hoeft niet direct duur te zijn, maar als je rond de middag met een creatieve snack op de proppen komt, geef je iedereen weer nieuwe energie om door te gaan”, besluit Wexler.
 
Deze maand doet onze Amerikaanse redacteur Loeke de Waal live verslag vanaf SXSW 2019. Ze gaat naar zoveel mogelijk panels, spreekt met zoveel mogelijk makers en kijkt zoveel mogelijk films om jou te inspireren én informeren over internationale trends en de positie van de filmindustrie.

Tekst: Loeke de Waal
Beeld: sxsw.com
 
 



meer artikelen