Tien tips van Tom Holkenborg

geplaatst op 04-10-2017

Nederlands Film Festival Master 2017, kersverse Gouden Kalf-winnaar voor Beste Muziek in Brimstone, gewild en gelauwerd in Hollywood en on top of his game. Tom Holkenborg (49) deelde op het filmfestival tijdens verschillende Q&A’s en een uitgebreide masterclass met liefde al zijn vergaarde wijsheden. Wij selecteerden de beste tien.

1. Ken je publiek.
“Ik wil vandaag beginnen met een rondje door de zaal en een kleine enquête”, is het eerste wat Tom zegt tijdens zijn masterclass in de 627 stoelen tellende zaal van de Stadsschouwburg Utrecht. “Zijn jullie mensen uit de filmindustrie, liefhebbers of studenten met ambitie in de film? En wat willen jullie vandaag van mij weten? Ik wil namelijk voorkomen dat er vanmiddag mensen teleurgesteld naar huis gaan, omdat het over compleet andere dingen is gegaan dan ze hadden verwacht of gewild. Ik ben hier niet voor een gestandaardiseerde TED-talk!”

2. Leer jezelf verkopen.
“Ik heb mensen in Hollywood dingen weten te verkopen die ze eigenlijk niet wilden, maar waar ze achteraf toch blij mee waren. Allemaal omdat ik van jongs af aan een ster was in het mensen overtuigen van mijn gelijk. Het begon in een muziekwinkel in Leeuwarden. Ik haalde de eigenaar over om een ‘kleine’ set-up (ter waarde van zo’n 25.000 gulden) in de hoek van zijn winkel te bouwen met muziekinstrumenten en een computer, waar ik showtjes mee opvoerde. Het werd de best verkopende muziekzaak van Nederland: mensen kwamen uit het hele land om mij in de weer te zien met de apparatuur, om vervolgens zelf iets aan te schaffen.”
 
3. Ken je beperkingen.
Bomvol ambitie vertrok Tom jaren later naar Los Angeles, maar kwam daar in eerste instantie vooral zichzelf tegen. “Ik bleek te weinig theoretische kennis van muziek te hebben, omdat ik het tot dan toe voornamelijk met mijn algemene kennis afkon. Ik heb een enorm ego moeten afbreken, want mét heb je geen rol in die stad. En ik scheen ook problemen te hebben met tijdsmanagement, was een slechte luisteraar, kon niet goed discussiëren en was weinig bereid andermans meningen voor beter aan te zien. Het kostte me jaren aan (zelf)therapie, reflectie en een bereidheid om eraan te werken, voor ik was waar ik moest zijn. Pas toen ik aan mezelf gewerkt had, gingen de ballen echt rollen.”
 
4. Wil het niet té graag.
“Als je het té graag wil, staat dat met grote letters op je voorhoofd en dat schrikt iedereen af. Vergelijk het met de periode waarin je al een tijdje geen relatie hebt gehad en je naar de kroeg gaat met het idee ‘vanavond gaat het gebeuren’: iedereen rent gillend van je weg. Dat overkwam mij de eerste zeven jaar in Hollywood. Pas na een flinke breakdown in 2008, waarin ik voor een paar maanden terugkeerde naar Nederland en mijn tijd vooral in bed en aan de wijn doorbracht, viel het kwartje. Ik besloot er nog zeven jaar tegenaan te gooien, maar deze keer met de insteek dat alles wat zou lukken mooi meegenomen was. Lukte het niet? Dan was er ook niets aan de hand. Binnen vier maanden na terugkomst lukte alles.”
 
5. Volg je instinct.
Eenmaal aan het werk met de grote jongens leerde hij van begin af aan naar zijn instinct te luisteren. “Dat kwam vooral door mijn ervaring bij Mad Max: Fury Road (2015), de tweede grote Hollywoodfilm die ik als componist deed. Regisseur George Miller (inmiddels een goede vriend, red.) vroeg mij na de eerste viewing hem te vertellen wat ík ermee wilde doen. Ik maakte een 4,5 uur durende PowerPoint van mijn ideeën en kreeg de baan. Die houding, om het te doen zoals het in mijn hoofd zit, heb ik naar al mijn volgende projecten meegenomen en dat is me altijd goed afgegaan. Op die manier maak ik muziek die dichtbij me staat, want als ík er al niks bij voel, hoe moet iemand anders er dan wel wat bij voelen?”

Yesterday's masterclass was one of the most inspiring days in my life. A three hour talk at the "Dutch Film Festival" by famous film-composer; Tom Holkenborg. The sheer amount of dedication, knowledge, passion and creativity that this man possesses is just unbelievable. The life of a composer may be tough, uncertain, risky and definitely not rock 'n roll, but I absolutely couldn't think of pursuing a different path in my life. It's like Ralph Vaughan Williams said: "It never seems to occur to people that a man might just want to write a piece of music." Thanks @junkie_xl and @nederlands_film_festival for the inspiring day! #junkiexl #tomholkenborg #filmcomposer #composer #nff #nederlandsfilmfestival #filmscore #filmsoundtrack #soundtrack #music #composerlife #masterclass #madmaxfuryroad #thedarktower #tombraider #brimstone #deadpool

Een bericht gedeeld door Ridvan Düzey (@ridvanduzeymusic) op


6. Neem je tijd.
Tijdens het componeren van Mad Max: Fury Road bereikte Tom een punt van radeloosheid: “George Miller staat erom bekend mensen tot het uiterste te drijven en ik had op een gegeven moment het gevoel dat ik er even niet meer uitkwam. Ik vroeg hem me een paar dagen extra te geven en dat deed hij. Na afloop van de volgende viewing volgde een lange stilte. Hij draaide zich om en ik zag dat hij huilde. Hij gaf me een knuffel en zei dat hij nog nooit zo blij was geweest met de muziek voor één van zijn films. Mijn reactie? “Ik ga even plassen.” Ik heb op het toilet 20 minuten lang staan janken. Alle stress kwam eruit, maar het was het waard.”
 
7. Verzamel mensen om je heen die beter zijn dan jij.
“Je kan het niet alleen. Ik werk inmiddels, net als Hans Zimmer en andere grote componisten, met een aantal assistenten. En ik schrik soms van de dingen die zij kunnen en maken. Het is zó goed. Één van hen heeft bijvoorbeeld drie masters aan het Conservatorium in Rome, waarvoor hij summa cum laude is afgestudeerd. Je hebt mensen nodig die met nog betere ideeën of oplossingen kunnen komen dan jij om het beste product af te kunnen leveren.”
 
8. Feedback is geen afwijzing.
“Een grote fout is het zien van feedback als een afwijzing van je werk. Het wordt pas echt vervelend als iemand persoonlijk wordt, je een waardeloze componist noemt of zegt dat je shit werk hebt afgeleverd. Maar als een regisseur je vraagt of er in een bepaald stuk iets meer van dit of dat kan, dan gaat het over het verbeteren van je muziek. Ik ben de chef en hij is de gast, als hij zijn steak niet rare, maar medium rare wil, zijn aardappels geprakt in plaats van gekookt en zijn boontjes gegrild in plaats van gebakken, dan zijn de smaken anders, maar blijven de ingrediënten hetzelfde.”
 
9. Fouten zijn altijd te herstellen.
“Niemand is perfect. Iedereen maakt fouten en ik heb er ook veel gemaakt. Maar fouten kun je altijd herstellen. Heb je het idee dat je iets echt verkeerd hebt gedaan of dat je iemand een excuses verschuldigd bent? Kom er dan gewoon nog een keer op terug bij die persoon. Ik heb niet het idee dat ik ooit een fout heb gemaakt die onherstelbaar bleek of invloed heeft gehad op mijn carrière. Ook: je kan een kans beter gegrepen en vervolgens verknald hebben, dan ‘m helemaal niet hebben gegrepen.”
 
10. Je bent zo goed als je laatste werk.
Een visie die Tom deelt met de gehele industrie. “Inmiddels heb ik een plek vergaard in het selecte groepje dat vaak gebeld wordt, maar 25 à 30 jaar geleden was het beroep filmcomponist niet iets wat veel mensen ambieerden. Nu is dat wel het geval en staan er voor mij 50.000 anderen in de rij. Je móet kwaliteit af blijven leveren.”

Tom Holkenborg (49) werd geboren in Lichtenvoorde in een zeer muzikaal gezin. Waar zijn moeder voorkeur voor klassieke muziek genoot, luisterde zijn vader liever pop, wat ertoe leidde dat er in huize Holkenborg op zaterdag The Beatles gedraaid werd en op zondag Bach. In 2003 vertrok hij naar Los Angeles om naar eigen zeggen “een beroemde, of in ieder geval geslaagde, filmcomponist te worden.” Hij werd assistent van filmgrootheid Hans Zimmer en werkte onder andere aan Man of Steel en Madagascar 3: Europe’s Most Wanted. Zijn grote solo doorbraak was de film 300: Rise of an Empire uit 2014, van regisseur Zack Snyder. Daarna volgden Divergent, The Amazing Spider-Man 2, Mad Max: Fury Road, Black Mass, Deadpool en zijn meest recente (Nederlandse) succes Brimstone.

Tekst: Loeke de Waal
Foto's: Dirk Kikstra



meer artikelen