Van liefdesdroom naar kinderdroom

geplaatst op 05-02-2019

Danny Bliek en Yvonne van der Haven ontmoetten elkaar bij Sophia TV, de kindertelevisie voor en door zieke kinderen van het Rotterdamse Sophia Kinderziekenhuis. Anderhalf jaar later hadden ze een relatie. ‘Wat iedereen allang zag, alleen wij niet, gebeurde.’ Waar liefde verblindt opent het juist ook ogen: het derde deel van Het geheim van Sophia is afgelopen weekend in première gegaan. Van der Haven nam de regie voor haar rekening, Bliek schreef het scenario.
 

Dat verhaal was een aardige kluif, met meer dan vijftig personages die niet altijd werden gespeeld door gelauwerde acteurs. Het idee achter zowel Sophia TV als Het geheim van Sophia is kinderen een mooie dag bezorgen, terwijl ze soms diep in de ellende zitten of soms zelfs niet lang meer leven. Deze kinderen geven Bliek juist inspiratie. ‘Een kind van elf dat weet te gaan sterven is nog steeds bezig met zijn droom. Als hij brandweerman wil worden, dan gaat dat nog steeds gebeuren, of hij is het al in zijn droomwereld.’
 
‘Het is misschien een beetje een spoiler om te vertellen’, valt Van der Haven in, ‘Maar het zogeheten geheim draait om het hebben van dromen. Niet alleen de dromen die we hebben in onze slaap, maar ook de dromen rondom verlangens waarin alles mogelijk is en werkelijkheid en fantasie in elkaar overlopen. Kinderen denken daarin nog heerlijk onbegrensd.’ Van der Haven meent op die manier ook veel geleerd te hebben van kinderen, bijvoorbeeld gewoon doen wat je leuk vindt. Maar ook je dromen hebben en die niet laten afpakken door anderen is iets wat Van der Haven en Bliek overgenomen hebben van de kinderen. ‘Ik heb vroeger te veel gedacht: dat kan later ook nog, maar die tijd is voorbij. Als ik nu iets bedenk dat ik graag zou willen doe ik het ook,’ zegt Van der Haven. Ze refereert naar dat er meer kunstenaars zijn geweest die zich hebben laten inspireren door kinderen. De volwassen creatieve geest wordt al snel door het rationele denken beperkt, maar door de kinderogen kan je in een onbewuste wereld komen die voor kinderen nog heel vanzelfsprekend is.

Cast met zieke kinderen
Omdat de cast voor een deel ook bestaat uit zieke kinderen was dat qua planning regelmatig lastig. ‘Het is voorgekomen dat een draaidag verzet moest worden. Een keer konden we zelfs een shot maar één keer draaien, omdat het meisje niet langer op haar benen kon staan.’ Toch is het dat allemaal waard, want de kinderen komen met een glimlach de filmset af. Bliek ontving de afgelopen jaren met de voorganger van Het geheim van Sophia, Goede Bedden Slechte Bedden, veel mails en ontroerende berichten van kinderen uit heel Nederland. ‘Er mailde een keer een meisje die zei door de film een dag niet ziek te zijn geweest. Dat doet je wel wat.’ Het geheim van Sophia opent volgens de makers ogen en deuren, die anders wellicht gesloten waren gebleven. Inspiratie te over inmiddels, al stralen beiden iets uit dat ze daar nooit genoeg van kunnen krijgen.  
 
Ondanks dat Bliek al twee speelfilms met miniem budget had gerealiseerd wilde hij dit keer groter uitpakken qua techniek. Maar daar waren centen voor nodig. En een producent. Dat werd Hans van der Hulst van Global Film Factory. ‘Als ik zie hoe vakkundig Hans de deuren heeft opengetrapt bij menigeen, ja, dat doe ik hem niet na,’ meent Danny. Hij zag een droom werkelijkheid worden. Voor een speelfilm bleef het budget alsnog minimaal, wat voor taferelen zorgde waar een mens creatief in dient te zijn. ‘Dan heb je een prachtige locatie in Eindhoven gevonden en je kan daar alleen in van 9 tot 5, wat eigenlijk veel te krap is. Ja, als ik budget zou hebben huur ik dat ding voor drie dagen af.’
 
Maar van frustratie geen sprake, Bliek ziet het simpel: ‘We doen het voor de kinderen.’ Hij vult in één adem aan: ‘Het is dat er nu belangen meespelen met Ziggo en Pathé, anders had de film voor mij alle dagen gratis voor kinderen mogen draaien in de bioscoop.’ Bliek doelt op de première en de distributie daarna; de première is in Pathé De Kuip in Rotterdam, met drie zalen tegelijk die al volgeboekt zijn. Daar komen 900 mensen naartoe, waaronder zieke kinderen. De kinderen worden na de première per Ferrari, Porsche, Rolls-Royce of andere supercar vervoerd naar stadion De Kuip, waar de afterparty plaatsvindt. Vanaf dat moment heeft Ziggo de distributierechten voor een half jaar. Dat was nieuw voor Bliek: hij zette de film vroeger gewoon op YouTube. ‘Die eerste film is al bijna een miljoen keer bekeken. Ik krijg nog steeds mailtjes van kinderen. Sommigen hebben hem al tien keer gezien met hun vriendjes. Dat is toch kicken?’
 
De kinderen hebben echt wat beleefd en schrijven daarover richting Bliek, iets wat aansluit bij hoe hij films maakt. ‘Ik wil iets beleven, erin gezogen worden.’ Van der Haven, 54 jaar en toch net begonnen met studeren aan de ScriptAcademy, benadrukt: ‘Het wordt me nu ook geleerd hoe te denken in lagen. Ik dacht door mijn theaterachtergrond wel een verhaal te kunnen vertellen, maar door mijn opleiding kom ik nu meer tot de essentie van dingen. Ook met poëzie trouwens.’ Bliek kijkt een moment weg. ‘Nee, dat is niks voor jou Danny.’ lacht ze.
 
Maar voor wie het tweetal niet kent; Van der Haven en Bliek behoren niet meer tot het VERS-publiek. Beide hebben dubbel de leeftijd van jonge makers. Toch blijven ze nuchter en zijn daarin wellicht een voorbeeld. Wil je een film maken, of wil je een film gemaakt hebben? Waarom maak je? Dat is iets wat Van der Haven belangrijk vindt. ‘Is er een noodzaak om te maken of wil je iets gemaakt hebben voor de roem?’


Bliek en Van der Haven op de set van Het geheim van Sophia
 
Verstopte droom
Het tweetal staat in Rotterdam bekend om hun eigenzinnige korte films, vaak in samenwerking met jongeren. Zowel Van der Haven als Bliek laten zich inspireren door deze jongeren en zijn op hun beurt weer een inspiratie voor hen. Kleine kinderen hebben grote dromen en leren naarmate ze ouder worden dat niet alles mogelijk is om te bereiken. Maar bij sommige volwassenen zijn die dromen wel érg klein geworden. Het geheim van Sophia is inspirerend voor jong en oud op het gebied van dromen, werken en bereiken: hetzelfde als wat de makers hebben gedaan met hun droom om Het geheim te realiseren, waarmee ze hun eigen inspiratie zijn.  
 
Droom je slechts voor jezelf, of deel je je dromen ook met anderen? Veel mensen houden hun dromen geheim, terwijl goede voornemens uitgebreid worden besproken. Moet je je wat aantrekken van wat anderen vinden van je dromen? ‘Blijf bij jezelf,’ meent Van der Haven. ‘Misschien is het wel zo dat de situaties die we meemaken een test voor jezelf zijn, wat je ook creatief maakt. Zolang jij jezelf recht in de spiegel aan kan blijven kijken, blijf je op je eigen weg.’ Al die situaties en gebeurtenissen die een mens meemaakt zijn uitdagingen waarin je kunt slagen of die je kunt overwinnen. Elke uitdaging die je aangaat kan een vervulling zijn van je droom, als je weet waarvoor je het doet. En dromen doe je niet alleen; iedereen helpt bij het succesvol bereiken en vervullen van elkaars dromen en ambities. Het geheim van Sophia vervult zodoende de dromen van zowel kinderen als volwassenen en leert de kijker over ambities en voornemens. Of je nou wel of niet de zestig zult bereiken; dromen kunnen werkelijkheid worden. 
 
Première Het geheim van Sophia
Zondag 3 februari 10:30 uur, Pathé De Kuip, Rotterdam.
www.hetgeheimvansophiadefilm.nl
 
Tekst: Wouter Springer
 
 
 



meer artikelen