Vele wegen leiden naar Brabant

geplaatst op 25-07-2016

Na het lezen van Michiel Stroinks Of ik gek ben, wilde acteur Mike Weerts (De bende van Oss, Op de dijk) zo snel mogelijk beginnen aan een verfilming. Hobbels in het financieringsproces bewezen echter dat dit nog lang niet zo eenvoudig is. Toch verscheen het resultaat uiteindelijk een kleine twee maanden geleden in de bioscoop. Aan VERS Magazine vertelt Mike hoe hij dit voor elkaar kreeg door buiten de gebaande paden te treden.

Waar ben je gestart met het pitchen van Of ik gek ben?
Ik ben gelijk naar Frank Lammers gestapt, omdat ik wilde dat hij deze film zou gaan regisseren. Zo had ik in ieder geval een bekende naam voor het verkrijgen van de nodige financiering. Hier ging nog veel aan vooraf. Ik heb eerst de rechten van het boek gekocht. Vervolgens bedacht ik dat ik alleen een crowdfundcampagne in Brabant ging opzetten, omdat Frank en ik bekende Brabanders zijn. Crowdfunding is vaak landelijk gericht, maar waarom zouden mensen ons ondersteunen als ze geen binding met ons hebben? Uiteindelijk ben ik het idee gaan pitchen bij het hoofd drama van de AVROTROS en die was enthousiast. Als je de AVROTROS aan boord hebt, volgen fondsen ook sneller. Daarnaast ben ik gewoon met heel veel mensen in mijn netwerk gaan praten die de film wilden financieren.

Hoe heb je mensen warm gemaakt voor je idee? 
Ik denk dat mijn geheim is geweest dat – afgezien van de topcast, een bekende regisseur en het feit dat we Kyteman gestrikt hadden – mijn enthousiasme bijna onweerstaanbaar was. Ik bedoel daarmee dat ik duizend procent voor de film gegaan ben en andere mensen heb kunnen besmetten met die passie, waardoor ze dachten: joh, laten we die gast gewoon een keer helpen. Daarnaast heb ik ook bedrijven benaderd om te praten over het project. Niet alleen over wat ik wilde met de film, maar ook hoe ik de filmindustrie van Brabant positief op de kaart kon zetten. Het Brabant C Fonds was ook enthousiast over onze film en deed gelijk mee.

Jullie liepen bij het Filmfonds wel tegen enkele problemen aan.
Dat klopt. We waren voor tachtig procent rond met de financiering en het Filmfonds was de laatste in rij die moest beslissen. Dat werd dus een nee. Eigenlijk bemoeit het Filmfonds zich teveel inhoudelijk met je film en als je daar dan niet naar luistert, zijn ze in staat om je geen geld te geven. Uiteindelijk hebben we wel een ontwikkelingsbijdrage, release steun en een Film Production Incentive van het Filmfonds gekregen, waarvoor ik ze erg dankbaar ben. Vooral wat betreft die laatste vorm van steun was het boekhoudkundig veel werk om hier kans op te maken. Het Fonds had zichzelf die ellende kunnen besparen als ze risico hadden durven nemen, maar dat hebben ze nu niet gedaan. We hebben nu bijna ons volledige salaris in de film gestoken. Maar het gaat me vooral om de inhoudelijke bemoeienis.

De film werd volgens jou dus niet gesteund door het Filmfonds omdat hij te experimenteel zou zijn?
Inderdaad. Ik vind dat er eens goed gekeken moet worden of het fonds nog wel goed functioneert. Ze hadden ons het voordeel van de twijfel moeten geven, want we hadden alles verder op orde. We waren al zo ver met de financiering en dan wordt bijna de stekker uit een project getrokken dat vrijwel volledig rond is. Dat maakt het gewoon heel moeilijk om een film te maken. Ik vind dat als er één film is die cross-over is, dan is het Of ik gek ben (het Filmfonds steunt artistieke films met de potentie voor een groot publiek onder de noemer ‘Dutch Crossover’ – red.)Dit bleek bij de bioscopen dan weer een probleem. De filmhuizen vonden de film namelijk te weinig arthouse en de commerciële bioscopen vonden hem te weinig commercieel. Dan ben je dus crossover. De bioscopen doen dan ook geen enkele moeite de film te promoten.



Welke rol heeft crowdfunding gespeeld in het financieringsproces?
Via voordekunst hebben we de originele campagne en een mooi filmpje in elkaar gezet. Daarnaast zijn we ook zelf heel veel op pad gegaan. Ik ben echt 180 keer met mijn auto naar Brabant gereden en heb met ondernemers gesproken. Op die manier hebben we ervoor gezorgd dat we alles gefinancierd kregen.

Het draait dus vooral om het blijven netwerken met potentiële donateurs?
Ja. Al hadden wij natuurlijk ook het voordeel dat wij een grote première konden organiseren op een goede locatie. Daarnaast heb ik ook nog premièrepakketten verkocht, bestaande uit merchandise en een kaartje voor het evenement. Hiermee hebben we een gedeelte van Of ik gek ben gefinancierd. Ik besef wel dat wij het voordeel hadden dat zowel Frank als ik al bekend waren, waardoor ik bijvoorbeeld een vette DJ kon regelen die voor niks wilde draaien. Dat soort dingen helpen allemaal mee natuurlijk.

Heb je ook nog nadelen ondervonden van de crowdfundcampagne?
Je moet er gewoon op voorbereid zijn dat je er heel veel voor moet doen. We hebben die crowdfundcampagne kortstondig opgezet, maar eigenlijk was ik er al veel langer mee bezig. Ik had namelijk van tevoren al heel veel mensen verwittigd dat we hem zouden starten, zodat ze alert waren. Het kost je heel veel tijd en kilometers en als het eenmaal gaat lopen moet je leuke acties bedenken die ook weer opgevolgd moeten worden.

Ik kan me wel voorstellen dat het publiek ook een bijdrage wil leveren als ze het project tof vinden?
Dat is wel heel moeilijk. We hebben best wat geld opgehaald van mensen die zomaar op het filmpje op de website af zijn gekomen, maar voor het grootste gedeelte hebben we mensen echt persoonlijk moeten benaderen. We hadden ongeveer 150.000 euro aan crowdfunding, dat is het hoogste bedrag dat ooit is opgehaald in Nederland. We waren daar natuurlijk heel blij mee, maar het meeste geld kwam vanuit ondernemers en fondsen.

De distributeur haakte ook nog eens op het laatste moment af, waardoor jullie zelf de distributie moesten regelen. Hoe los je zoiets op?
Dat is eigenlijk heel simpel. Je belt bioscopen op en vraagt of ze je film willen draaien. Als jonge filmmaker moet je gewoon de stoute schoenen aantrekken, niet te bang zijn en het heft in eigen handen nemen. Je moet aangeven dat ze jouw film op zijn minst moeten kijken en als ze er dan niks aan vinden, hebben ze hem in ieder geval gezien. We wilden een eerlijke kans krijgen en dat is gebeurd.

Uiteindelijk moet je vooral geloven in je film. Welke financiering je ook gebruikt - fondsen, particulieren of investeerders - zorg ervoor dat je jouw passie en de noodzaak die je voelt overbrengt. Je bent nergens succesvol als je jouw plan niet kan communiceren. Zorg er dus voor dat alles klopt en dat je honderd procent achter je film staat op het moment dat je bij crowdfunders, investeerders en fondsen aanklopt. Vecht voor jouw idee en wees opgewassen tegen teleurstellingen. Blijf net zolang volhouden tot de film gerealiseerd is!

Tekst: Willy Bakker
Beeld: ©IJswater/Pellicola/kieM



meer artikelen