‘FOUR DAUGHTERS’ SPREEKT ZICH UIT OVER ONDERWERPEN WAAROVER NOG VEEL WORDT GEZWEGEN.

In de afgelopen periode verschenen er meerdere documentaires die elementen verwerkten van een zeer populaire vorm van systeemtherapie die beter bekend staat als ‘familie opstellingen’. In deze innoverende docu-fictie van de Tunesische regisseur Kaouther Ben Hania, die eerder opging voor de Oscar voor Beste Documentaire, kijkt de onconventionele Olfa samen met haar twee dochters terug op de radicalisering van haar twee andere tienerdochters.

Moeder Olfa met haar spiegel, de bekende Tunesische actrice Hind Sabri

“Het was pas toen ik in de montage zat dat iemand mij erop attendeerde dat mijn aanpak veel weg had van familie opstellingen,” benadrukt Kaouther Ben Hania (46), die eerder dit jaar het filmfestival van Rotterdam bezocht waar haar documentaire al één van onze favorieten was. “Als ik had geweten dat er al een hele methode voor deze aanpak bestond, had ik mezelf veel slapeloze nachten kunnen besparen,” grapt Kaouther voor een volle zaal. 
 
Enkele jaren na de revolutie van 2011,  toen dictator Ben Ali verdreven was en een hele generatie onrustig op het kruispunt stond van modernisering en traditionalisme, verdwenen ook de twee oudste dochters van Olfa. De Tunesische regisseur belicht het verhaal van moeder Olfa en haar twee overgebleven dochters, Sawsen en Tayssir, die in de film zichzelf zijn maar ook gebeurtenissen uit het verleden naspelen. Moeder Olfa is zelf ook aanwezig, maar ze heeft ook een vertolker: de bekende Tunesische actrice Hind Sabri, die voor Olfa een soort spiegel is. Twee jonge actrices treden aan als vervangers voor de twee ontbrekende oudste dochters, Ghofrane en Rahma.

Het is een zeer memorabel en waarachtig verhaal over moeder- en zusterschap, over tragedie en trauma. Een verhaal waarin geweld, misbruik, rebellie en radicalisering op onconventionele wijze worden onderzocht. Verrassend is de humor die alle vrouwen rondom deze zware thema’s en persoonlijke ervaringen vertonen. Ook de wisselende dynamieken tussen moeder, dochters en acteurs zijn hartverwarmend en helend om waar te mogen nemen.

De reden dat ‘Four Daughters’ tot op vandaag de dag nog zo bij ons resoneert, is het feit dat alles wat we zien oprechte, actuele traumaverwerking van deze gezinsleden is. Het gelaagde verhaal grijpt je vanaf het moment dat Olfa met ons deelt hoe “de wolf” haar oudste twee dochters heeft verslonden. Een wolf, aangewakkerd door een golf van angst in een hele nieuwe generatie Tunesiërs door politieke onrust en radicalisatie van het Islamitische geloof.


Vanaf 11 april is ‘Four Daughters’ te zien in de bioscoop.