5 adviezen van Maggie Gyllenhaal

geplaatst op 16-09-2018

Van een jonge journalist/muze in Crazy Heart (2009) tot een prostituee in de jaren ‘70 in The Deuce (2017-2018) en een obsessieve kleuterschoolleraar in The Kindergarten Teacher (2018). Acteur, producer – en binnenkort ook regisseur – Maggie Gyllenhaal doet het allemaal. Ter gelegenheid van de vertoning van The Kindergarten Teacher op het Toronto International Film Festival 2018 deelt het indie icoon de kennis die zij in haar ruim 25 jaar tellende carrière opdeed.
 
Dit doet ze in de serie “In Conversation With…” op het festival, waar deze week ook Oscarwinnaars Mahershala Ali (Moonlight, Green Book) en Hilary Swank (Million Dollar Baby, What They Had) het podium betraden. Wij selecteerden vijf van Maggie Gyllenhaals beste adviezen.

1. Sta op voor waar je in gelooft
Gyllenhaal kennen we vooral van een aantal van de meeste interessante en complexe (vrouwelijke) rollen in de filmgeschiedenis. Dat is een positie die je natuurlijk niet zomaar verovert. Ze blijkt dan ook hoogte- en dieptepunten te hebben beleefd om daar te komen. Mede omdat het voor vrouwen moeilijk kan zijn zonder gêne te uiten wat je wilt, “zonder eerst om toestemming te vragen.” Nog steeds geeft de Golden Globe-winnaar zichzelf regelmatig eerst een peptalk, maar tegenwoordig doet ze uiteindelijk altijd wat naar haar inschatting het beste is voor de rol. “Ook als dat niet is wat er in het script staat of een scène door collega’s anders wordt geïnterpreteerd.” Het advies is dan ook: “Focus je niet op het pleasen van anderen. Jij hebt jouw perspectief, dus laat dat ook horen.”
 
2. Volg je instinct
Om dat te kunnen doen, is het belangrijk je instinct te vertrouwen én het te volgen. Op de set van Secretary (2002), een grensverleggende film over een secretaresse die een SM-relatie krijgt met haar baas, ontdekte Gyllenhaal de kracht van haar intuïtie. “Tijdens de opname van een bepaalde scène merkte ik dat James [Spader] en ik elkaars handen na afloop elke keer aanraakten. Niemand kwam op het idee om het ook te draaien, maar ik vond dat een heel belangrijk onderdeel van het verhaal. Het laat namelijk in één shot zien dat het een moment van wederzijdse toestemming is.” Dat het shot de film uiteindelijk haalde, vult haar tot op de dag van vandaag met trots. “Ondanks dat ik het destijds niet zelf durfde te opperen [ze vroeg James Spader of hij het aan iemand wilde suggereren], kwam het wel uit mijn brein dat een verhaal wilde vertellen. Het bevestigde dat ik op mijzelf mocht vertrouwen en ik mijn instinct kon volgen.”
 
3. Ken je waarde
Voor die tijd had Gyllenhaal al elf films op haar naam staan. Één van die eerdere films was Donnie Darko (2001), waarin ze Elizabeth Darko speelt, de zus van haar real life broer Jake Gyllenhaal. “Ik was op die set nog steeds zo nieuw. Ze zetten ’s ochtends in de make-uptrailer mijn haar in van die kleine krullen en ik ging er maar gewoon in mee. Ik wilde een brave meid zijn en had nog geen idee dat ik mezelf mocht uiten. Inmiddels weet iedereen die me goed kent dat ik niet meer zo ben”, lacht ze. Dat bewijst haar werk voor de serie The Deuce (2017) wel. Op het podium onthult Gyllenhaal namelijk dat ze voor de start van de grimmige dramashow aan maker David Simon (The Wire, Treme) had gevraagd om producer te worden. “Om zeker te zijn van bescherming tijdens de opname van de seksscènes.”
 
Gyllenhaal wist door de scripts dat er behoorlijk wat van aan zaten te komen en wilde erachter komen of ze naast haar lichaam ook haar geest wilden. “Als producer zou ik verzekerd zijn van een plek aan de tafel waar de beslissingen worden genomen en maak ik deel uit van het gesprek.” Ze stelde de makers een ultimatum en zei dat ze de show alleen zou doen met die garantie. Tegen alle verwachtingen in gingen Simon en HBO akkoord. “En het bleek ook nog eens een geweldige samenwerking te worden.”
 
4. Neem de vrijheid om onlogische dingen uit te proberen
Wat betreft keuzes voor projecten staat Gyllenhaal inmiddels bekend als iemand die de pareltjes er tussenuit weet te pikken. Het zijn vaak de rollen die exploratie vereisen van het onbekende en zichzelf. “Mijn acteercoach adviseerde me ooit dat ‘het hart redenen heeft, waar rede niks vanaf weet’.” Nadat ze een korte pauze laat vallen, vervolgt ze: “Logica en intellect zijn natuurlijk heel belangrijk in dit werk en hebben me veel gebracht, maar het is maar één laag. Er zit daaronder nog zoveel meer dat niet per se logisch of begrijpelijk is.” Ze doelt onder andere op een scène uit Crazy Heart, waarin haar personage het karakter van tegenspeler Jeff Bridges confronteert. “[Het karakter] Jean riep allemaal dingen waarvan ik het idee had dat het nergens op sloeg en vroeg me af of het wel geloofwaardig was. Regisseur Scott Cooper benadrukte dat dat juist de bedoeling was en hoe mooi dat eigenlijk was, hoe menselijk. Dat ik die aspecten van de mens open kan onderzoeken, geeft een bevrijdend gevoel.”
 
5. Daag jezelf uit
Het publiek heeft de hele avond aan Maggie Gyllenhaals lippen gehangen. Ze besluit het gesprek met nog één laatste, belangrijk advies: blijf jezelf vooral uitdagen, zoek die randen op. In welke tak van film je ook zit. “Voor mij geldt: als iets beangstigend is, is het mijn tijd en moeite waard. En dat is belangrijk, want het werk slokt je op, je maakt regelmatig dagen van 14 tot 16 uur. Wanneer een rol of verhaal zich op het randje bevindt van wat ik al van mezelf weet of ken, wil ik dat verder onderzoeken. En als mijn werk kan overvloeien in mijn leven, en mijn leven in mijn werk, wordt het karakter dat ik speel pas een heel persoon.” Ze ziet het dan ook als haar taak, “omdat ik het podium heb”, bij kijkers empathie op te wekken en menselijkheid te tonen in personages waar mensen die vaak niet (meer) in willen zien. “Verslaafden, moeders, sekswerkers; vrouwen aan de randen van de maatschappij. Beschadigde karakters, zoals Lisa Spinelli [The Kindergarten Teacher].”
 
De regisseur van The Kindergarten Teacher, Sara Colangelo, won eerder dit jaar op het Sundance Film Festival de award voor beste dramaregie. De film werd daar opgepikt door Netflix en zal nog dit jaar te zien zijn op de streamingsite.
 
Tekst: Loeke de Waal



meer artikelen