Flamboyante eenzaamheid in King of the Cruise van Sophie Dros

geplaatst op 21-11-2019

In de nieuwe documentaire van Sophie Dros, die aanstaande vrijdag op het IDFA in première gaat, wordt een rijke baron gevolgd tijdens zijn luxe vakantie aan boord van een cruiseschip. Met fantastische verhalen over zijn leven weet hij een indruk achter te laten op een varende wereld vol entertainment. Alle prikkels van het schip in combinatie met de onderliggende pijn en eenzaamheid van haar bezoekers, zorgde voor twee weken die niet al te makkelijk waren. VERS Magazine sprak met Sophie over vallen en opstaan. Of beter gezegd; over varen en doorgaan. 

VERS: Hey Sophie, hoe gaat het met je in deze drukke periode?
Sophie Dros: ‘Ja, druk is het nogal! Dat is zo gek aan films maken; je bent jarenlang aan het samenwerken met een klein groepje en in een hokje te editen. Maar nu de film uit is en het balletje is gaan rollen, kan het ook niet meer stoppen. Ineens heb ik geen invloed meer op iets waar ik altijd invloed op heb gehad.’
            Sophie werkte 2,5 jaar aan King of the Cruise, samen met productiehuis HALAL.
 
Hoe gaat alle media-aandacht je af?
‘Ik vind het wel echt moeilijk, maar gelukkig helpt iemand vanuit HALAL mij met de planning. Het is grappig, ik besef me steeds beter hoeveel er komt kijken bij documentaire maken. Ik ben ervan overtuigd dat mijn kwaliteit films maken is, maar er komt zo ontzettend veel bij kijken. Het schrijven van filmplannen, de netwerkborrels, het geven van interviews. Wel leuk, maar ook lastig. Het gaat me gewoon wat minder natuurlijk af.’
            Op de Nederlandse Filmacademie studeerde Sophie af met de film My Silicone Love (2015) en liep ze stage bij VPRO Dorst waar ze verschillende nieuwe projecten bedacht en korte films maakte. ‘Bij de VPRO werd ik gevraagd om een programma vóór de camera te maken, maar ik heb die ambitie niet echt om een ‘gezicht’ te zijn. Ik wil me meer focussen op het film maken zelf.’
 
Heb je die druk(te) ook ervaren rondom je andere documentaires?
‘Bij Genderbende (2017) was het net anders. Deze was in een hele korte tijd gemaakt, omdat de boodschap zo urgent was. Na het proces van een jaar werd hij er als een soort kanon uit geknald, dus er was ook minder tijd om te reflecteren. King of the Cruise gaat na IDFA ook een tijdje in de bioscoop, dus tot het nieuwe jaar zal het nog wel even druk blijven. Maar ja, misschien ga ik de drukte daarna ook wel weer missen!’
 
De hoofdpersoon, Ronald Busch Reisinger of Inneryne (of: Ronnie), is een nogal bombastisch figuur. Verliep de samenwerking soepel, of juist niet?
‘Nee, het was soms best ingewikkeld om met zo’n veeleisend iemand samen te werken. Mede omdat hij een heel duidelijk beeld had van hoe hij het graag wilde. Sommige opmerkingen gingen totaal tegen mijn principes in, maar als filmmaker wilde ik dat wel op beeld hebben. Je persoonlijke band met de hoofdpersoon versus je werk is een interessante lijn. Soms is de waarheid pijnlijk, maar die pijn kan als kijker je band met het karakter juist versterken. Er is een scène waarin hij zó ontzettend veel eten bestelt. Toen wilde ik uit menselijkheid zeggen: ‘Niet doen! Je maakt jezelf dood!’ Maar als filmmaker bleef ik toch filmen, want dit is hem ook.’
 
Hoe heeft Ronnie het proces ervaren als hoofdpersonage?
‘Een beetje van beide. Hij vond het heel leuk om gefilmd te worden, maar hij vond het bijvoorbeeld heel lastig om in de interviews met mij niet óók al die grootse verhalen te vertellen. Als ik hem dan zei: ‘Ronnie, die verhalen ga ik niet gebruiken in de interviews. Ik wil het hebben over je gevoelens en je toekomst’, zorgde dat wel voor frustratie. Ik denk ook eigenlijk dat hij mij niet een hele goede filmmaker vindt. Hij vond de film zelf ook heel saai, want hij had hem heel anders voor zich gezien. Maar het zit wel goed tussen ons hoor, hij mailde gelukkig net nog over de pers schema’s. Zichtbaarheid blijft toch heel belangrijk voor hem.’
 
Heb je het gevoel dat je tijdens die interviews meer tot hem door bent gedrongen dan hij gewend is?
‘Ja, ik heb natuurlijk hele lange gesprekken met hem gehad. Deze gesprekken waren bewust allemaal in zijn slaapkamer. Ik ging bijvoorbeeld in op zijn jeugd en zijn eerste liefde. Dan kwamen er vaak alsnog hele grootse verhalen, maar ik denk dat we onderhuids wel contact hebben gemaakt, wat hij niet helemaal gewend is.’
 
Heeft hij nog wat over dat diepe graven gezegd?
‘Nee, hij is wel heel erg met zichzelf bezig. Soms denk ik; misschien heeft hij mij niet eens gezien. Ik denk dat hij de gesprekken wel bijzonder heeft gevonden, want toen hij over zijn kinderen vertelde raakte hij ook wel geëmotioneerd. Maar hij heeft mij bijvoorbeeld niks gevraagd.’
 

 
Die gesprekken konden waarschijnlijk ook doordat je zo dicht op elkaars huid zat op die cruise. Hoe was dat?
‘Verschrikkelijk! Maar wel een gouden ingrediënt om een film te maken, want op zo’n cruise gelden gewoon andere regels. Er gebeurt zoveel in een korte tijd en je bent totaal op elkaar toegewezen. Voor een film is het te gek, maar zelf wórd je gek!’
 
Wat heb je gedaan toen je van het schip af kwam?
‘Heel veel gedronken. Of nee, eerst gehuild van opluchting. We zijn met de crew op het strand van Miami Beach gaan zitten en heel dronken geworden, waarna we margarita’s hebben besteld in een hip restaurant. Ik weet nog dat we allemaal zó overprikkeld waren dat we alsmaar vroegen of de muziek zachter mocht. Als een stelletje oude mensen! We waren echt kapot.’
 
Ben je in de voorbereidingen op meer cruises geweest?
‘Ja, ik ben op een paar test-cruises geweest, en dat was echt heel pittig. Ik ging op een soort research cruise van Milaan naar Barcelona, maar ik had 40 graden koorts en voorhoofdholte ontsteking. Het was donker en koud en ik lag te ijlen in de punt van het schip, met het gedreun van het theater onder me en zonder ramen die open konden. Ik zat daar een paar dagen, en toen was ik echt helemaal ingestort. Ik wilde niet meer!’
 
En wat volgde er?
‘Ik heb wel een paar gesprekken gehad met HALAL, omdat ik het echt niet trok. Ik ging in therapie om van mijn ‘cruise-fobie’ af te komen die ik had opgelopen. Het idee dat ik nog een keer op zo’n schip moest, vond ik echt verschrikkelijk. Maar toch dacht ik: stel je voor dat hij op IDFA gaat draaien… Ik ben de enige die mezelf heeft gepusht, en ik ben nu wel echt heel trots. Ik ben niet snel trots op mezelf, maar dit is me gelukt, hij draait op IDFA.’
 
Wat is trots voor jou?
‘Ik zou graag willen leren dat ik ook trots op mezelf kan zijn als ik mezelf niet helemaal te pletter werk. We zijn net klaar met draaien in Las Vegas, waar ik ook helemaal kapotging. Ik denk dan vaak: waarom doe ik dit mezelf allemaal aan? Maar ik begin het wel een beetje te leren. Ik ga dit jaar iets vaker op een yoga matje liggen, en iets minder vaak op een schip staan.’
 
Waaraan zou je een documentaire van Sophie Dros kunnen herkennen?
‘Vaak laat ik een absurdistische wereld of een vreemd fenomeen zien, wat op een respectvolle en uitdagende manier verteld wordt. Het gaat eigenlijk altijd wel over acceptatie of de herkenning van iets waarvan je in eerste instantie niet zou denken dat je het zou herkennen.’
 



Ook in King of the Cruise zien we een absurdistische wereld. Je kiest, ondanks de diepere laag, voor een humoristische manier van filmen. Vanwaar die keuze?
‘Voor mij gaat King of the Cruise over een soort bestaanspijn. De combinatie van de felblauwe lucht, de witte boten, lachende mensen en alle shows die worden opgevoerd zetten een pijnlijk beeld van escapisme neer. Ik heb bewust mijn camera op statief gezet, en deze gewoon laten kijken. En ja, dat zijn nou eenmaal vaak hele grappige taferelen, omdat alles wat op zo’n cruiseschip gebeurt ook heel grappig is. Eigenlijk vormt Ronnie een hele duidelijke zin die kenmerkend is voor de cruise-industrie: ‘No matter what you say about Ronnie, at least it was an entertainment’.
 
King of the Cruise gaat aanstaande vrijdag 22 november in première op het IDFA. De pre-cinema release vindt plaats op 6 december tijdens de Nederlandse Filmnacht, waarna hij vanaf 12 december in de bioscopen te zien is, en voorjaar 2020 op televisie. Kaarten voor IDFA zijn te koop op de website van het festival. Wij wensen Sophie heel veel succes en plezier in de aankomende weken!
 

King of the Cruise trailer from Halal Docs on Vimeo.


 
Tekst: Josephine Hoendervangers
 
 
 
 



meer artikelen