Hoe gaat het nu met: The Buddy Film Project?

geplaatst op 17-07-2019

Door de jaren heen heeft VERS Magazine niet alleen jong talent, maar ook veel professionals mogen interviewen in de loop van hun carrière. Deze gesprekken leverden vaak spraakmakende verhalen en herinneringen op. Een typerende momentopname van hun loopbaan. VERS Magazine blijft benieuwd: ‘Hoe gaat het nu met deze filmmakers?’
 
 

Als aftrap van deze rubriek zocht VERS Magazine de oprichters van The Buddy Film Project op. Een stichting die werd opgericht om gevluchte filmmakers een netwerk te bieden in de Nederlandse filmindustrie zodat zij sneller aan de slag kunnen. Hoe gaat het nu met de stichting? In juni 2017 schreef VERS Magazine over hun succesvolle campagne op Cinecrowd. De actie leek het startschot te zijn van een veelbelovend filmproject. Via crowdfunding haalde de stichting meer dan 35.000 euro op, om de scriptontwikkeling van hun romantische komedie WELKOM te kunnen financieren en hun leden te kunnen voorzien van workshops. De film zou een mozaïekvertelling worden over een klein Hollands dorpje dat in opstand komt wanneer het plaatselijke azc met sluiting wordt bedreigd. Hoe gaat het nu verder met de stichting en waar blijft toch de film WELKOM?
 
Het begin van ‘de buddies’
Toch nog heel even over het ontstaan van de stichting. The Buddy Film Project was eigenlijk heel spontaan begonnen. Actrice en mede-oprichter Dewi Reijs (bekend van onder andere Een echte Vermeer en De regels van Floor), was in gesprek met het Nederlands Film Festival over het thema diversiteit toen aan haar werd gevraagd of zij iets wilde doen met tien gevluchte filmmakers. Ze besprak de situatie met regisseur Dennis Overeem, (bekend van de korte film BAM en de serie Sophie’s Web), die met het idee kwam om een speelfilm te maken met de gevluchte nieuwe filmtalenten, het was de start van WELKOM. Vrij spoedig voegde producer In-Soo Radstake zich bij het kernteam, die eerder BAM van Dennis produceerde en onder meer bekend is van Het Geheim van de Hema en Parradox.
 
De eerste stappen werden gezet en het idee kreeg snel vorm. We wilden zo snel als  mogelijk beginnen met het ontwikkelen van het script. Het is mede door middel van de film dat we onze deelnemers van betaald werk willen voorzien’, vertelt Dennis. Nadat het proces eenmaal in gang was gezet kwam er steeds meer werk, waardoor de stichting aanzienlijk groeide. Dat vereiste vervolgens ook professionalisering van het kernteam. ‘Dennis en ik hadden nog nooit een bedrijf opgezet dus dit was allemaal nieuw voor ons’, legt Dewi uit. Eerst werkte het team maar één dag in de week, maar dat werden er al snel meer. En dat alles op vrijwillige basis.

 

Tegenslagen en groei
Het leek hen allemaal voor de wind te gaan. Het script ontwikkelde zich snel en de werkvoorziening voor de deelnemers leek goed voor elkaar te zijn. Toch ging niet alles zonder slag of stoot. Voor veel deelnemers is het leven met een zwaar verleden moeilijk of krijgen ze veel persoonlijke tegenslagen te verduren. ´Sommige van onze mensen klappen dicht of worden helemaal uit projecten gehaald wegens oorlogstrauma. Vaak helpt het wel als Dennis, In-Soo of ik meegaan´,vertelt Dewi. Het kernteam is hierdoor vaak persoonlijk betrokken bij de eerste kennismakingsgesprekken, puur om haar nieuwe filmcollega’s een flink steuntje in de rug te geven.
 
Naast het emotionele deel probeert de stichting ook zoveel mogelijk financiële steun te bieden. Net als vele andere stichtingen is The Buddy Film Project ook afhankelijk van financiering van buitenaf. Toch is het voor hen lastig om fondsen aan te vragen. De doelgroep van de stichting blijkt te specifiek gericht te zijn op vluchtelingen uit de creatieve (film)sector waardoor ze vaak buiten de potjes vallen. Dewi en Dennis verbazen zich over het feit dat hun aanvragen tot nu toe niets hebben opgeleverd, ondanks dat hun project zo maatschappelijk relevant is. ´We nemen gemeenten zelfs werk uit handen, wij helpen de statushouders immers aan een baan´, aldus Dewi. Ondanks de financiële beperkingen probeert de stichting haar leden wel zo veel mogelijk financieel bij te staan, bijvoorbeeld door reiskosten en materialen te vergoeden. Dit resulteerde echter in meer uitgaven dan inkomsten, waardoor de stichting genoodzaakt was haar eigen castingbureau en productiehuis te beginnen, puur om het hoofd boven water te houden. Dit bureau heeft bijgedragen aan de casting voor filmprojecten zoals Mitra en geholpen bij De Club van de Lelijke Kinderen. Ook werd het Buddy Film Productions opgezet, zodat er voortaan ook eigen producties en opdrachtfilms konden worden geproduceerd.



De status van WELKOM
Nu - twee jaar later - ligt het veelbelovende script van WELKOM klaar om verfilmd te worden. Toch lijkt het geldprobleem weer de kop op te steken. Om de productie te realiseren heeft The Buddy Film Project bij het Filmfonds een low-budget subsidie aangevraagd, maar deze subsidie werd helaas niet toegekend. Het team had alles uit de kast getrokken om deze subsidie te bemachtigen. De pitchpresentatie die ze mochten houden in het kader van de selectieprocedure, werd gepresenteerd door maar liefst zes leden. Alle leden vertelden dat ze zelf ook in de film zullen gaan spelen of deel uitmaken van de film als crew. Ook heeft iedere deelnemer apart zijn of haar persoonlijke verhaal gedeeld met het fonds. Kortom: iedereen heeft laten zien wat het maken van deze film voor hen betekent. Deze urgentie maakte hun campagne twee jaar geleden sterk en dat geldt wat Dewi en Dennis betreft nog steeds. Nu is het tijd voor actie! Maar waar is de gunfactor, alle support en enthousiasme gebleven?
 
Lang kunnen Dewi en Dennis niet treuren, ze hebben een stichting te runnen en een film te produceren. Ze zijn nog steeds overtuigt van hun plannen. ‘Onze film is juist actueel en van maatschappelijk belang’, stelt Dewi. Ze blijven achter hun positieve intenties staan. ´Wat er nu in Nederland gebeurt is dat er een grote groep talent ons land binnenkomt. Wij willen voor hen ruimte creëren´, stelt Dennis. Terwijl het publiek nog even op de uiteindelijke film zal moeten wachten, verspreidt het talent zich door het hele land. Hopelijk zien we daardoor nog veel namen van deze gevluchte filmprofessionals verschijnen in de credits van andere, nieuwe Nederlandse films.

Tekst: Priscilla Rasyid
Beeld: Priscilla Rasyid, Said Rasouli, Dennis Overeem



meer artikelen