Holland in Hollywood #2: production designer Paula Loos

geplaatst op 16-05-2018

In deze serie ontmoet VERS een reeks Hollanders die werkzaam is in het mekka van de filmwereld: Hollywood. Om daar te komen zijn ze niet alleen de oceaan overgestoken, maar hebben ze ook hard moeten werken en obstakels moeten overwinnen. Hoe deden ze dat? Wij zoeken het uit.

WIE IS PAULA?
Paula Loos werd geboren in het Noord-Hollandse Nibbixwoud. Sinds vijf jaar woont en werkt ze als production designer en voorheen als art director in Hollywood. Voor de scifi-film Passengers (2016), met o.a. Jennifer Lawrence, haalde ze voor het interieur van Chris Pratts kamer inspiratie uit een caravan en kwam ze met het idee voor de voedselautomaat in de futuristische kantine. Haar werk is ook te zien in het recente The Hitman’s Bodyguard (2017) en Spinning Man (2018), een thriller met Guy Pearce en Pierce Brosnan.
 
Bij binnenkomst in Paula’s Hollywood huis zitten er drie dames, druk bellend en mailend, aan de tafel. Sinds de zomer van 2017 woont ze hier, op loopafstand van het beroemde Dolby Theatre waar jaarlijks de Oscars worden uitgereikt. “Voorheen woonde ik in een eenkamerappartement en was thuis werken geen optie. Nu ik groter woon kan ik vanuit huis het art department van een commercial produceren. Ik vind het heerlijk dat mensen nu in mijn woonkamer kunnen werken”, glundert ze.
 
Samen met dit team van set dressers en producers werkt Paula aan een project van een van haar goede vriendinnen en collega’s uit New York. Ook al is ze officieel in between jobs en begint ze pas later deze maand weer aan een nieuwe klus: Paula is altijd bezig.


 
HOE HET BEGON
In 2012 zette ze haar eerste stappen in Hollywood. Ze werkte toen ‘onofficieel’, zoals ze het zelf omschrijft, omdat het nodige papierwerk nog niet rond was. De vergoeding kwam in die tijd daarom in de vorm van tegoedbonnen, tot ze in 2013 haar eerste werkvisum kreeg. Vanaf toen was het gaan, gaan, gaan.
 
Haar weg naar dat moment was niet rechtlijnig. Ze deed in Nederland een grafische opleiding en werkte na haar studie bij een groot reclamebureau. “Als het daar rustig was, maakte ik special props: logootjes voor in commercials, advertenties; verschillend grafisch werk voor op de set. Soms leverde ik deze zelf af. Wanneer ik daar dan liep, dacht ik: wow, hier wil ik ook ooit staan. Het leek me fantastisch om met een groep mensen aan een film of commercial te werken. Het liefst ook op de draailocatie, zodat ik niet altijd maar achter mijn computer hoefde te zitten.”
 
“Na anderhalf jaar zei ik mijn baan bij het bureau op en begon ik aan de opleiding Production Design aan de Filmacademie in Amsterdam. Dat ik naar Amerika wilde, werd aan het einde van de studie duidelijk. Toen we in 2005 op studietrip naar New York gingen, werd het zaadje geplant.”
De start van haar droom: het ontwerpen voor Amerikaanse films. “Ik heb actie ondernomen om het te realiseren: ik boekte een ticket naar Los Angeles.
Als ik iets in mijn hoofd haal, ben ik gewoon niet te stoppen.”
 
Om in Hollywood voet aan de grond te krijgen had Paula werkervaring nodig. Ze meldde zich via websites aan voor verschillende klussen en werkte in het begin vooral om de industrie te ontdekken en een netwerk op te bouwen. “Toen verzorgde ik nog rekwisieten en ging ik alle prophuizen af. Zo leerde ik de plekken kennen waar ik moest zijn, evenals de stad zelf.  Want: het verkeer dit is een belangrijk onderdeel van het leven hier. In de prophuizen leerde ik collega’s kennen en wisselde ik contactgegevens uit. Zo rolde ik er snel in. Het was fantastisch.”
 


HET TALENT
Hoewel Paula de eerste zal zijn die zegt dat je er vooral komt door “hard werken, hard werken en.. hard werken”, zijn haar talenten een belangrijk onderdeel van haar succes. “Ik ben vooral goed in het bedenken van vormgeving die goed bij het verhaal past, in een eigen stijl. Het helpt ook dat de mensen hier houden van mijn Europese stijl, met harde kleuren en scherpe ontwerpen.
 
Daarnaast weet ik goed teams samen te stellen en communiceer ik duidelijk. Over wat de verwachtingen zijn, welke mogelijkheden ik zie binnen de kaders van het script en die van het budget. Als iedereen op de set blij is, is het geslaagd.”
 
OBSTAKELS
Dat lukt inmiddels goed, maar in het begin was dat nog een uitdaging.  “Ik werkte als designer eens op een set waar de producent me op maandagochtend vertelde dat hij mijn crewleden had laten gaan, omdat hij ze niet meer kon betalen. Ik was op dat moment gretig, dus ik kon toen niet met hem communiceren zoals ik dat nu zou doen. Ik had met een dikke middelvinger kunnen opstappen, maar ik was allang blij dat ik überhaupt een klus had.”
 
Ik besloot het af te maken, ondanks alle beperkingen. Zo stond ik uiteindelijk later die week op de zwaarste productiedag met een zombiehoofd bij een rekwisietenverhuurder waar twee collega’s uit de vakbond mij aanboden om samen te werken. Onbetaald. Uiteindelijk kwam het op die manier toch nog allemaal samen. Die jongens zijn nog steeds vrienden van me en ik huur ze vaak in als ik ze weer nodig heb.
 
Ik zie problemen dan ook niet meer als obstakels, maar als een proces. Als iets niet linksom lukt, dan ga je rechtsom. En als het minder goed gaat, is het tijd voor verandering.”
 
 
NEDERLAND VS HOLLYWOOD

Als je in Amerika eenmaal op de set staat, is er al een hele weg afgelegd. Heel anders dan wat Paula kende uit Nederland: “Als je in Nederland wordt gebeld voor een klus, dan weet je dat het gaat gebeuren. Hier werkt dat anders. Een opdracht kan zomaar geannuleerd worden als een actrice een beter betaalde rol heeft aangenomen. Zo kregen we een keer een telefoontje dat een financier zich teruggetrokken had uit een productie, terwijl mijn team ver buiten de stad al met een volgeladen truck op de set stond. Ze hadden letterlijk de sleutel al in de deur. Dat is balen.”
 
Ook de budgetten zijn in Amerika veel groter, omdat er een groter publiek kan worden aangesproken. “Dat zorgt ervoor dat de workflow hier heel anders is. Functies die in Nederland samengevoegd worden, worden hier door verschillende mensen uitgevoerd. Dat maakt filmmakers in Nederland wel superefficiënt; ze halen het maximale uit hun budget. Dat ik die efficiëntie waar mogelijk ook heb meegenomen naar mijn sets hier, wordt erg gewaardeerd.”
 
TOEN, NU EN DE TOEKOMST
Inmiddels zitten Paula’s eerste vijf jaar in Hollywood erop, maar terugblikken doet ze niet: “Ik ben meer bezig met waar ik nu sta en nog naartoe wil.” En hoe ziet die toekomst eruit? “Werken met Quentin Tarantino. Dat is mijn droom. Ik zag in 2007 Death Proof en ik vond die film zo vet en inspirerend. En dan die powerhouse chicks - daar kan ik me wel mee identificeren”, concludeert ze, terwijl ze haar spierballen flext. “Ik heb hier en daar al afspraken staan met mensen die me hopelijk kunnen helpen die droom werkelijkheid te maken.”

Paula's meest recente werk is te zien in Spinning Man, een thriller die vorige maand in Amerika in première ging. Daarnaast verzorgde ze de production design voor Cadaver, de nieuwste horrorfilm van Diederik van Rooijen die deze zomer in de bioscoop te zien is.


 
De geboden van… Paula

  • Ga ervoor. Als je ergens gepassioneerd over bent en er blij van wordt: ga het gewoon doen. Laat meningen en visies van andere mensen jouw droom niet blokkeren.
  • Visualiseren. Als je visualiseert waar je wil zijn en wat je wil doen, zal alles wat op je pad komt die richting op leiden. Als je maar vasthoudt aan het eindpunt. Lukt het na drie keer niet? Probeer het nog een vierde keer.
  • Zorg dat je juist op de aftiteling staat. Ik was in Nederland voor een aantal projecten designer, maar werd genoemd als ‘art director’. Dat is in Amerika een hele andere functie. Als dat toen juist genoemd was, had ik daar hier meer aan gehad.

Tekst: Loeke de Waal



meer artikelen