door Pien Vroonland
Ook al ben je de kleinzoon van de giganten Ingmar Bergman en Liv Ullman, je moet het toch zelf zien waar te maken. Halfdan Ullman Tøndel slaagde daarin en won de Caméra d’Or op het Filmfestival van Cannes met zijn debuutfilm ARMAND.
Vlak voor de zomervakantie vindt een voorval plaats tussen de 6-jarige Armand en zijn beste vriendje. Armand zou een grens overgegaan zijn en dat moet besproken worden. Met een broeierige basisschool als dreigend toneel start het gesprek tussen de ouders van de twee kinderen. Hoewel de film de naam van één van de jongens draagt, lijkt het niet zo zeer over de kinderen te gaan. De film is als een Trojaans paard waarin onuitgesproken zaken en spanningen verstopt zitten. Het verhaal ontplooit zich in de lege gangen en lokalen als dubbelzinnig en onderhuids. Door de tastbare geluiden zoals een krakende regenjas, klikkende hakken en een verdwaald brandalarm loopt de spanning steeds hoger op. De vraag is: wat is er gebeurd?
Halfdan Ullman Tøndel gooit hoge ogen met zijn intrigerende debuutfilm die vaak oncomfortabel aanvoelt, vooral op de momenten waarop absurditeit uitmondt in een lach.
Armand is vanaf donderdag 24 oktober 2024 te zien in de bioscoop.
Tijden en tickets: vind je op Cinéart

